Ett brev har kommit till förskolan knorren med barnen i ålder 3-5, brevet läses för helklass. Brevet är inte så innehållsrikt och därför sker diskussion med barnen om vilka filurerna kan vara, hur dem ser ut, ålder, vart dem kommer ifrån samt hur ser naturen ur, vad finns i naturen, hur låter det i naturen och vart kan filurerna bo?
Genom diskussion får barnens tankar, idéer och erfarenheter komma fram och genom att demokratiskt rösta fram hur miljön och filurerna ska se ut uppmuntras barnens skilda uppfattningar och medkänsla och inlevelseförmåga stärks (Skolverket, 2016). När barnen inte ges tydliga instruktioner får de använda och utveckla sin kreativitet, fantasi samt problemlösning.
Tillsammans i grupper får barnen samarbeta i sitt konstruktionsarbete när de skapar. Då det ska skapas tre filurer samt en naturmiljö kan konflikter lätt uppstå och därför krävs det samarbete och kommunikation för att ha förståelse för det gemensamma arbetet och för att enas och samsas om den miljö som ska tillverkas. Barnen skapar med olika material och redskap och därmed övas förmågan till att bygga och konstruera med olika tekniker (Skolverket, 2016).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar