Nu har barnen kommit igång och börjat skapa den miljö som de tror att de tre filurerna befinner sig i.
De har tillsammans i helgrupp kommit fram till vad de anser ska finnas i deras miljö, som de sedan utför i mindre grupper. Som material har barnen fått använda det som finns på avdelningen, återvunnet material (ex. kartong) samt även sådant som barnen kan finna ute i naturen exempelvis ute på gården eller på utflykten. För det material som barnen använder är en del av deras lärande (Björklund, 2014). Att de får upptäcka och undersöka naturen och även uttrycka sig med hjälp av den. Under tiden som barnen skapar miljön kan vi som pedagoger väcka tankar hos barnen om naturen genom diskussioner för att lyfta vilka erfarenheter de har och vad de tycker definierar naturen. Några barn kanske ofta är ute i naturen med sina föräldrar medan andra kanske bara kommer dit när de är i förskolan. Det kan även komma på diskussion om barnen tycker de finns något läskigt eller roligt i naturen.
Referenslista:
- Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. Lund: Studentlitteratur
- Ärlemalm-Hagsér, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar