Skolverket (2016) belyser att förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar omsorg för sin närmiljö och respekt för allt levande som finns. Att ha en sådan här dag kan göra barnen mer medvetna om de problem nedskräpning kan skapa och påverka deras framtida beteende (Håll Sverige rent, 2016).
Allt skräp som barnen hittar kan de ta med tillbaka till förskolan där de sorterar allt i olika högar tillsammans med filurerna. Som avslutning på Storylinearbetet tar vi och barnen med oss skräpet som vi sorterat till en riktig återvinningsstation. Efter att vi slängt skräpet och kommit tillbaka till förskolan tar vi farväl av filurerna som får leva vidare i deras skogsmiljö som nu är fri från skräp.
Denna storyline med temat återvinning har bidragit till att barnen har utvecklat förståelse och omsorg för sin närmiljö, samt förståelse för att alla medborgare i samhället är en del i det kretslopp som sker och att människans förhållningssätt och handlingar har betydelse för vår natur, miljö, samhälle och jorden (Skolverket, 2016).
Filurernas skogsmiljö och återvinningsstation,
efter att barnen har städat den.
|
Referenslista:
- Skolverket. (2016). Läroplan för förskolan Lpfö98 reviderad 2016. Stockholm: Wolters Kluwer
- Håll Sverige Rent. (2016) Skräprapporten 2016. Stockholm: Håll Sverige Rent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar