Vi valde att arbeta med återvinning
där syftet var att ta hand och värna om den miljö vi lever i och
hur vi i vår vardag kan ta ansvar för miljön, både i framtiden men även i nutid, vilket skolverket (2016) belyser är en viktig del av förskolans uppdrag.
hur vi i vår vardag kan ta ansvar för miljön, både i framtiden men även i nutid, vilket skolverket (2016) belyser är en viktig del av förskolans uppdrag.
Storyline har varit en prövning
för fantasin. Att både arbeta fram utgångspunkter och respons, som vi önskar,
från barngruppen har varit utmanande. Men med hjälp av planeringsschemat blir
arbetet genomtänkt och välarbete, där många av läroplansmålen kan appliceras. Jag
har aldrig arbetat med varken blogg eller storyline så det tog tid innan
fantasin sattes igång och arbetet kunde gå framåt. För barnen anser jag att
storyline är ett utmärkt sätt att utmana och utveckla barnens fantasi och
kreativitet genom ett lustfyllt och lekfullt sätt, vilket är ett strävansmål (Skolverket,
2016).
När arbete ska ske med barngrupp
är det viktigt att storyline utgår från barnen och deras tankar och på så sätt
äga projektet (Falkenberg, 2004). Därför anser jag att de krävs att pedagoger är
lyhörda och flexibla i sitt arbete med storyline; att utgå från nyckelfrågor
men att vara anpassningsbar till barnens tankar. Storyline är en demokratisk
process som genomsyras i både planering och arbete med barnen. Där allas röster
får komma till tals, men även där samarbete, problemlösning ligger i fokus och alternativ
övervägs och diskuteras. Detta menar Björklund (2014) är en del av den
demokratiska förmågan. Författaren belyser också att barnen övas i att ta eget
ansvar och att inte fråga läraren i första hand. På detta sätt har arbetet i
vår grupp fortlöpt, vi har gemensamt diskuterat och löst problem tillsammans
där handledning har kommit i sista hand, efter att vi har vänt och vridit på
idéer. Arbetet har varit smidigt då det alltid funnits något att göra. Alla har
varit aktiva och delaktiga samtidigt, då plats, karaktärer och annat ska tillverkas
samtidigt som det ska dokumenteras i bloggen.
Falkenberg (2004) menar att det
är processen som är det viktiga och sättet att lära och inte målet eller
resultatet. Författaren menar att det är under processens som barn tillägnar
sig ny kunskap när föreställningar och förkunskaper utmanas. Skolverket (2016)
belyser att kunskap erövras genom lek, skapande, socialt samspel men även att
samtala, reflektera och iaktta. Jag anser att alla delar innefattas i ett
storylinearbete; barnen får möjlighet att skapa och utveckla sin kreativitet. Samtala,
reflektera samt att samspel blir en naturlig del i arbetet då det kräver samarbete
när problem stöts på i olika situationer. När barnen är delaktiga och äger
projektet menar Björklund (2014) att en stolthet och ett genuint intresse för
arbetet skapas.
Jag upplever inte att jag bemästrar
och förstår arbetet med storyline ännu, men denna uppgift har gett mig en
förförståelse och förkunskap för arbetssättet. Och i framtiden kommer jag vilja
arbeta med storyline, då det är ett lekfullt arbetssätt som utgår från barnens
tankar och intresse. Vilket är ett temainriktat arbetssätt där lärandet kan bli
mångsidigt och sammanhängande (Skolverket, 2016). Ju mer jag får möjlighet att
praktisera storyline desto större förståelse kommer jag få och därigenom anamma
storyline som ett arbetssätt.
Referenser
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling – i förskolan.
Lund: Studentlitteratur AB
Skolverket. (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad
2016. Stockholm: Wolters Kluwer
Falkenberg, C. (2004).
Storylinemetoden. I C. Falkenberg, E. Håkonsson, Storylineboken Handbok för lärare. (s.38-65). Malmö: RUNA FÖRLAG
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar