onsdag 11 januari 2017

Egen reflektion - Jennifer Johansson

Under vårt grupparbete har vi fått prova på att arbeta med storyline som arbetsmetod i förskolan. Vi har fått fantisera om vad barnen skulle kunna tänka och hur de skulle kunna agera på vår introduktion av storyn som de sedan har fått vidareutveckla. Det som vi har visat och presenterat på bloggen, det har vi suttit med under tre tillfällen när vi har haft grupparbete. Men i verkliga livet hade denna process tagit längre tid plus att den antagligen hade blivit mer utdragen. Barnen hade också kanske tagit en annan riktning i deras val än så som vi har tänkt i vår fantasi. Att arbeta med storyline som metod skulle kunna pågå under en längre tid. Även om Storyline (Storyline.se) rekommenderar att man inte håller på för länge så att några barn tröttnar på ämnet. Under den Globala Skolan (19 december 2016) var det en pedagog från Vänersborgs kommun som berättade att de har hållit på med samma storylineprojekt under fyra år. Där har varje barn fått göra sin egen karaktär som de kan få använda, men det fanns två karaktärer som var huvudfokus för deras projekt. När det började nya barn på avdelningen fick de göra egna karaktärer till detta arbete.

Jag tycker det viktigt att när man arbetar med storyline så finns det inget rätt eller fel, då det är barnen som ska känna att de äger historien. De ska kunna utrycka saker med hjälp av karaktärerna som de inte behöver stå för personligen (Storyline.se). Det kan vara lättare då för barnen att våga uttrycka sig inför sina kamrater. Utförandet av karaktärer och platsen där händelserna kommer ske kan variera stort eftersom barnen kan skapa dem i olika material och med olika tekniker. Enligt skolverket (2016) ska barnen få utveckla sin förmåga att bland annat skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker. I och med ett storyline arbete får barnen pröva på att konstruera och skapa tillsammans med de andra barnen. Skolverket (2016) belyser också att barnen ska få utveckla sin förmåga att kommunicera och samarbeta med andra. Vilket barnen får göra i ett sådat här projekt, de måste komma överens om olika saker exempelvis hus platsen ska se ut och vad som ska finnas där. För att kunna kommer överens kan det ibland behövas att man röstar om alla inte är eniga. För att alla barn ska känna att de har fått vara med och rösta kan man använda sig av exempelvis stängda lådor, som representerar varje förslag, där varje barn lägger en liten lapp eller kula i den låda som de röstar på (Engdahl, Karlsson, Hellman, & Ärlemalm-Hagsér, 2012).       

Det som jag har lärt mig under detta grupparbete med storyline är att det är barnen som ska skapa historien, det är deras tankar och idéer som leder handlingen vidare, men man kan som pedagog behöva planera in några speciella händelser för att hålla barnens fokus på ämnet (Storyline.se). Annars kan det lätt bli att man svävar ut mot något annat. Att ha storyline som arbetsmetod tror jag kan vara flexibelt eftersom det går att applicera på det mesta. Nu har vi hållit på med hållbar utvecklig, men vill man fokusera på kamratskap och gemenskap går det säkert att arbeta med det också. Det är ett roligt arbetssätt, både för barn och vuxna, eftersom det både blir mycket pyssel och skapande, samtidigt som de får hitta på händelser som sker med karaktärerna. Men jag känner att jag inte behärskar detta till fullo, storyline, men jag skulle väldigt gärna vilja prova på att använda detta i mitt yrkesliv senare tillsammans med mina framtida arbetskamrater. Det ska bli roligt att se vad man kan göra med detta arbetsmedel i framtiden.

Litteraturlista

  • Engdahl, I., Karlsson, B., Hellman. A. & Ärlemalm-Hagsér, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling - är det något för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Stockholm: OMEP.
  • Skolverket. (2016). Läroplan för förskolanLpfö 98 Reviderad 2016. Stockholm: Wolters Kluwer.
  • Storyline. (u.å) Karaktärer. Hämtad 2017-01-10 från http://storyline.se/om-storyline/karaktarer/
  • Storyline. (u.å) Händelser. Hämtad 2017-01-10 från http://storyline.se/om-storyline/handelser/<
  • Storyline. (u.å) Avslutning. Hämtad 2017-01-11 från http://storyline.se/om-storyline/avslutning/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar